Seperti yang telah diterangkan
di atas peralatan manifold gauge
adalah sangat penting untuk menjalankan kerja-kerja penyejukan. Oleh itu
seorang mekanik penyejukan selain dari mengetahui komponan-komponan binaanya ia
juga wajib mahir penggunaan operasi alat ini.
Seperti
di gambarajah di bawah jika mana-mana handle injap (high atau low)
dipusingkan habis mengikut pusingan jam atau dikenali sebagai "front
seat" valve stemnya akan
bergerak kehadapan dan stem seat akan menutup injap port bagi menutup ronggal
aliran, dalam keada-an ini hanya laluan hos dan tolok (X, Y) sahaja akan
terbuka, posisi ini biasa digunakan oleh mekanik penyejuk bagi tujuan untuk
pembaca-an terus dari sumber tekanan.
![]() |
Jika
handle injap dipusingkan habis mengikut pusingan lawanan jam, valve stemnya akan bergerak kearah
belakang, tatacara ini dikenali sebagai "back seat", apabila valve
seatnya telah ditarik kebelakan semua valve
port tolok, ke servis hos dan ke hos utama akan terbuka (A, B dan C di
gambarajah). Posisi ini diperlukan ketika mekanik hendak membuat kerja-kerja
mevakum unit.
![]() |
Untuk
kerja-kerja mengecas semula refrigerant misalnya injap kebiasaanya tidak
difront seat atau back seat, ia cuma dibuka sedikit (cracked) untuk memberi laluan utama kepada sistem dan laluan yang
kecil untuk servis hos.
![]() |
Posisi injap Lo & Hi manifold
|
Posidur Kerja
|
||||||||||||
![]() |
Posisi manifold
untuk prosidur mevakum sistem penyejukan
i. Sambungkan
hos Lo side dengan suction
line unit.
ii. Sambungkan hos Hi dengan discas line unit.
iii. Sambungkan
hos servis dengan fitting pam
vakum.
iv. Back seat injap tekanan rendah (A)
- laluan suction, gauge dan
servis hos terbuka.
v. Back
seat injap tekanan tinggi (B) - laluan discas, gauge dan servis hos terbuka.
vi. Hidupkan vakum pam.
Pastikan gas di dalam unit telah dikeluarkan
terlebih dahulu.
|
||||||||||||
|
Posisi manifold
untuk prosedur pembacaan tekanan
i. Pastikan
semua injap Lo dan Hi sode dalam keadaan front seat.
ii. Sambungkan
hos Lo kepada saluran suction.
iii. Sambungkan
hos Hi kepada saluran discas.
iv. cracked
suction dan discas valve
pada unit jika mengguna-kan injap servis (king valve).
v. Purge kedua-dua hos secara bergilir.
vi. Baca bacaan yang dipaparkan oleh tolok-tolok.
|
||||||||||||
|
Posisi manifold
untuk prosedur mengecas refrigerant
i.
Pastikan injap manifold Lo dan Hi dalam keadaan front seat.
ii. Sambungkan Lo side kepada saluran suction.
iii. Sambungkan
Servis kepada valve silindar refrigerant.
iv. Front seat injap Hi side.
v. Buka injap silinder refrigerant.
vi. Purge hos servis.
vii. Crack
injap Lo hingga tolok boleh membuat bacaan tekanan.
|
No comments:
Post a Comment